دستگاه ماردون چیست؟

دستگاه ماردون چیست؟

صنایعی مانند پلاستیک و ذوب فلزات از سیستم های پیچیده و جالبی استفاده می کنند. علاوه بر کوره هایی که در مباحث قبل درباره ی آن ها صحبت کردیم این بار به معرفی دستگاه ماردون می پردازیم. این دستگاه در صنعت پلاستیک و پلیمر به شدت مورد توجه است و کاملاً کاربردی می باشد. علاوه بر آن در کوره های ذوب نیز این دستگاه کاربرد زیادی دارد. هنگام خرید کوره ذوب باید به تهیه دستگاه ماردون آن نیز توجه شود.

دستگاه ماردون چیست؟

دستگاه ماردون به طور کلی شامل یک لوله است که دور آن تعداد زیادی پره به صورت مورب به دیواره ها جوش داده شده است. انتهای لوله به یک الکتروموتور متصل می شود که با روشن شدن آن لوله ی ماردون شروع به چرخیدن می کند. لوله ماردون به صورت پاد ساعتگرد و مانند باز کردن یک پیچ می چرخد. ظاهر این کار طوری به نظر می آید که انگار این پره ها در حال چرخش هستند در حالی که فقط لوله می چرخد و پره ها ثابت هستند.

روش کار دستگاه ماردون

وقتی لوله ماردون می چرخد، مواد موجود که می تواند مواد مذاب پلاستیکی و یا مواد مذاب فلزی و حتی پودر هم باشد، به دور لوله می پیچد و چون پره ها ثابت هستند، این مواد به شکل بسیار همگن و پیش رونده حرکت می کند.

 

دستگاه ماردون

 

دستگاه ماردون در صنعت ذوب فلزات

در سیستم های ذوب فلزات که می خواهند غبار فلزات را محدود کنند، بعد از اینکه دمای غبار فلز در سیستم مخصوص آن پایین آمد، آن را از طریق ماردون به کیسه های جامبو انتقال می دهند. در واقع در این سیستم ها ماردون دقیقاً کار نوار نقاله را انجام می دهد. اما چون ماردون در سیستم بسته قرار دارد و همچنین انتقال بار در آن نظم مشخصی دارد برای انتقال این غبارهای فلز مطلوب تر است.

دستگاه ماردون در تولید لوله های پلاستیکی

تا کنون توجه کرده اید که لوله های پلاستیکی چگونه با این دقت تولید می شوند؟ یا حتی لوله های فلزی؟ اکسترودر یک سیستم بسته است که برای تولید لوله ها از آن استفاده می شود. اجزای این سیستم عبارتند از: مخزن ورودی فید، سیکلون و لوله های مارپیچ

در این مورد فید ورودی که ماده ی مذاب است به آهستگی درون سیکلون جاری می شود. دستگاه ماردون که به آن مارپیچ هم می گویند درون سیکلون قرار دارد. مواد مذاب به آرامی دور لوله مارپیچ جاری می شوند و الکتروموتور شروع به چرخاندن این لوله می کند. با این کار مواد مذاب با آهنگی ثابت به سمت انتهای مارپیچ جاری می شوند. برای اینکه این مواد در مسیر سرد نشوند و در حالت ذوب بمانند، از قسمت داخلی سیکلون و بیرونی ماردون، به این مواد گرما می دهند.

این کار باعث می شود مواد همچنان در حالت ذوب بمانند. در صورتی که این دما به درستی تنظیم نشود و مواد در طول دستگاه ماردون به درستی حرکت نمی کنند و ایجاد ناهماهنگی می شود.

مواد بعد از ماردون برای شکل گیر به قسمت قالب ها که آن ها هم به شکل لوله هستنند می روند. این مواد با همان سرعت ثابت و به آرامی روی لوله هایی که قطر و طول آن ها تعیین کننده ی محصول است جاری می شوند.

قطر لوله هایی که با این روش ساخته می شوند در همه جای آن یکسان است و در نهایت یک لوله همگن و با مقاومت بالا خواهیم داشت.

انواع دستگاه ماردون

دستگاه های مارپیچ به دلیل تنوع در استفاده به چند مدل مختلف وجود دارند که شامل تک ماردون، دو ماردون کنونیکال و دو ماردون موازی هستند.

تک ماردون: دستگاه مارپیچ تک ماردون شامل یک لوله و پره های دور آن است. غالباً این مدل شناخته شده هستند و به عنوان مارپیچ های عادی از آن ها استفاده می شود.

دو ماردون: مارپیچ های دوماردون به دو شکل همسو و ناهمسو وجود دارند.

شرکت آسو صنعت تولید کننده بهترین کوره های ذوب برای صنایع مختلف می باشد که با 18سال سابقه ی کار مفید و با انجام چندین پروژه موفق در زمینه تجهیز کارخانه ها به کوره های ذوب و سایر تجهیزات مانند بگ فیلتر و فن های مکنده همراه شما است.

سوالات متداول 

دستگاه ماردون چیست؟

یک وسیله لوله مانند که چندین تیغه به دور آن جوش خورده و باعث حرکت همگن مواد درون اکسترودر می شود و کار آن مشابه نوار نقاله ولی دقیقتر از آن است.

دستگاه ماردون در چه صنایعی استفاده می شود؟ 

دستگاه ماردون در صنایع ذوب فلزات، ساخت لوله های پلاستیکی و پلیمری کاربرد دارد.

انواع دستگاه ماردون کدام است؟

دستگاه ماردون به شکل تک ماردون و دو ماردون وجود دارند. که دو ماردون به دو صورت کنونیکال و موازی کار می کند. 

3 نظر

  • ماردون از اون دستگاهی هست که توی تمام صنایع ازش استفاده می شه. برای حمل مواد و همچنین یکنواخت کردن مواد کاربرد داره. ما خودمون تو صنعت پیرومتالوژی ازش استفاده می کنیم. برای حمل پودر بگ فیلتر خیلی کارایی داره.

    • سلام دیبا عزیز. بله دقیقاً همونطوره که شما میگید. ماردون با ظاهری ساده کاربردی فوقولاده دارد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.