کوره قال ذوب نقره برای استخراج نقره و طلا

کوره قال ذوب نقره برای استخراج نقره و طلا

کوره قال ذوب نقره چه کاربردی دارد؟ فلزاتی مانند نقره و طلا که همه آن ها را به عنوان فلزات گرانبها می شناسیم و همچنین فلزاتی مانند پلاتین و پالادمیوم دارای ارزش ریالی زیادی هستند بعلاوه در صنایع مختلف مانند ساخت بردهای کامپیوتر استفاده های زیادی دارند. اما این فلزات به صورت طبیعی به شکل کانی در طبیعت وجود دارند.

برای این که این کانی ها را به شکل یک قطعه شمش یا یک ورق در بیاوریم روش هایی وجود دارد. علاوه بر استخراج این فلزات از کانی ها، می توان آن ها را قطعات کامپیوتری و یا حتی فاضلاب های کارگاه های ساخت طلا نیز استخراج کرد. مرسوم ترین روش برای این کار، استفاده از کوره قال ذوب نقره است.

کوره قال ذوب نقره چیست؟

کوره ی قال ذوب نقره برای ذوب فلزات یا کانی های حاوی نقره و جداسازی نقره استفاده می شود. این کوره ها می توانند کوره ی بوته ای باشند که سوخت آن ها گازوئیل و گاز است و هم می تواند از جریان برق برای افزایش دمای این کوره استفاده کرد. حجم این کوره ها نیز متفاوت است. در خرید کوره ذوب صنعتی دقت کنید که حتماً از شرکت های معتبر خریداری شود که آسو صنعت در تهیه و تولید انواع کوره ذوب و تولید و فروش بگ فیلتر صنعتی می تواند نیاز شما را برآورده کند.

اصول کار کوره قال ذوب نقره

اساس کار کوره ذوب قال نقره، متالوژی است. متالوژی مبتنی بر سرب؛ که فلزات گرانبها را با استفاده از فلز سرب جدا می کنند. در این روش علاوه بر سرب مقدار مواد پیش ذوب و همچنین مواد روان کننده نیز استفاده می کنیم. مهمترین مزیت این روش بدست آوردن سرب با درجه خلوص 99.99 می باشد. نوع و کیفیت خرید کوره ذوب در راندمان این کار تاثیر خواهد گذاشت.

 

 

کوره قال ذوب نقره

 

روش استخراج فلز نقره در کوره قال ذوب

برای این کار ابتدا مواد اولیه را درون کوره می ریزند و بعد مقداری مواد روان کننده به آن اضافه میکنند که وقتی دما کوره به حد دمای ذوب نقره و طلا بالا رفت این مواد به همراه دیگر ناخالصی ها روان شوند. علاوه بر آن مقداری سرب به صورت اکسید سرب به این کوره اضافه می کنند. چون نقره و طلا می توانند به سرب بچسبند و از بقیه ترکیب جدا شوند. مواد ذوب شده ی سطح کوره را با کج کردن آن یا با جمع کردن آن مواد توسط پاتیل ها از مواد اصلی جدا می کنند. که به این مرحله تصفیه می گویند.

در حین ذوب، مقدار زیادی گازهای سمی که حاوی غبار سرب و سایر عناصر هستند نیز آزاد می شود. وقتی این گازها در محیط پراکنده شوند می توانند آثار زیان باری داشته باشند اما برای اینکه غبار آن ها گرفته شود از فیلترهای مخصوصی به نام  غبارگیر کیسه ای استفاده می کنند. بگ فیلتر می توانند گازهای خروجی را فیلتر کند و غبارهای خطرناک آن ها را جدا کند.

مرحله تصفیه ذوب نقره در کوره قال

بعد از تصفیه، آنچه که کف کوره قال ذوب نقره می ماند را سرباره می گوییم که چون در کف کوره قال ذوب نقره جمع شده، به صورت دایره ای است. با چند ضربه چکش آن را از کوره جدا می کنیم. سپس با چند ضربه ی دیگر سرب را نیز از قسمت نقره و طلا تفکیک می کنیم. حالا آنچه که به جا مانند یک قطعه فلزی حاوی طلا و نقره است. برای جداسازی این دو باید سرباره به جا مانده را با اسید نیتریک شستشو دهیم. نقره در اسید نیتریک حل می شود و در کف ظرف حاوی اسید یک قطعه فلزی می ماند که طلا است.

 

 

کوره قال ذوب نقره

 

 

نقره ی حل شده در اسید نیتریک را دوباره طی واکنش های شیمیایی به فلز تبدیل می کنیم.

استخراج نقره و طلا از زباله ها

یکی دیگر از موارد استفاده از کوره ذوب قال نقره برای استخراج طلا و نقره از زباله ها است. این روش به نام تکلیس شناخته می شود. در این روش ابتدا مواد اولیه که شامل زباله های حاوی نقره حتی با درصد خیلی خیلی کم است را درون کوره ها می ریزند. وقتی دمای کوره افزایش پیدا کند، این ها می سوزند و به خاکستر تبدیل می شوند. این مرحله در واقع همان تکلیس است.

 

 

استخراج نقره و طلا با روش کوره قال

 

 

در کوره ی دیگری، مقداری سرب و نقره می ریزند و آن را ذوب می کنند. بعد از ذوب شدن، خاکستر حاصل از تکلیس را به مواد مذاب اضافه می کنیم. در نتیجه نقره های موجود در خاکستر، نیز روی نقره ی مذاب جمع شده و در نهایت بعد از تصفیه، نقره را از سرباره ها جدا می کنند و بعد وارد مرحله شستشو با اسید و جدا کردن فلز نقره می شوند.

روش تشخیص نقره خالص

یکی از راحت ترین روش های شناخت نقره خالص در هنگام ذوب نقره در کوره قال ، تشخیص ظاهری آن است. به طوری که بعد از اتمام کار در کوره، سطح شمش نقره بعد از سرد شدن باید حالت تاول زده باشد که به آن شاخک می گویند. در این حالت هنگام ذوب شمش نقره به شکل تاول هایی به سطح آن می آید که حتی از سطح آن نقره می پاشد. 

هنگام خرید شمش نقره اگر شمش دارای شاخک باشد، به این مفهوم است که کاملاً خالص و 99.99 درصد است. در این حالت نیازی به انجام آنالیز برای تعیین عیار آن نمی باشد. قابل ذکر است که در آنالیز شمش نقره از کوانتومتر استفاده می شود. یا در صورتی که از دستگاه جذب اتمی استفاده شود، به جای آنالیز نقره، ناخالصی آن را آنالیز می کنند. 

سرمایه مورد نیاز برای کوره های ذوب قال نقره

سرمایه مورد نیاز برای کوره قال ذوب نقره متفاوت است و به مقدار مواد اولیه ای که قرار است روی آن کار شود بستگی دارد. گاهی کوره های با ظرفیت چند کیلو می تواند کار را راه بیندازد و گاهی هم کوره های با ظرفیت چند صد کیلویی باید در نظر گرفت.

زمانی که اندازه کوره را در نظر گرفتیم، باید به فکر سوله یا محیطی باشیم که بتوان این کار را در آنجا انجام داد. علاوه بر آن عوامل زیست محیطی را نیز نباید نادیده گرفت که برای رفع دوده و گازهای حاصله از ذوب، نباید بگ فیلترها را نادیده گرفت. بعد از این مراحل باید به سراغ حالت دادن به این شمش ها برویم که در این مرحله باید با نورد سنگین  آشنا شویم.

شرکت آسو صنعت تولید کننده بهترین کوره های ذوب برای صنایع مختلف می باشد که با 18سال سابقه ی کار مفید و با انجام چندین پروژه موفق در زمینه تجهیز کارخانه ها به کوره های ذوب و سایر تجهیزات مانند بگ فیلتر و فن های مکنده همراه شما است.

سوالات متداول

کوره مناسب برای ذوب فلزات گرانبها چیست؟

جداسازی و استخراج طلا و نقره از طریق ذوب در کوره ی مخصوص انجام می شود که به این روش قالکاری و به کوره آن کوره قال می گویند.

آیا می توان از سایر کوره ها به جای کوره قال نقره استفاده کرد؟

بهتر است که استفاده نشود. چون هم اندازه این کوره ها، و هم ظرفیت دمایی آن ها متفاوت است. آسو صنعت می تواند این کوره را در اندازه دلخواه برای شما تولید کند.

بهترین روش استخراج شمش نقره چیست؟

بهترین روش برای جدا کردن نقره از سایر ناخالصی ها که راندمان بالایی هم دارد استفاده از کوره قال است.

عیار نقره حاصل از کوره قال چند است؟

عیار نقره به عواملی مانند تجربه و ابزارآلات و دستگاه ها بستگی دارد. اگر فرد به کار خود مسلط باشد می تواند از آن نقره 99.99 بدست آورد.

10 نظر

  • سلام. مقاله ی بسیار عالی بود. من خیلی ازش استفاده کردم و لذت بردم. اما یه سوال هم دارم. اینکه شما چیزی درباره استخراج نقره به روش لیچینگ هم می دونید؟

    • سلام کیای عزیز. آنچه من درباره استخراج نقره می دونم به روش های غالکاری هست که با کوره غال انجام می شه. برای لیچ نقره چیزی نشنیدم. البته با توجه به مقدار بسیار کم نقره، باید صرفه اقتصادی لیچ هم بررسی بشه.

  • سلام هزینه ساخت یه کوره قال کوچیک حدود 1 کیلوگرم چقد در میاد؟ بعد خودتون می تونید کمکی برای تولید طلا یا نقره به من بکنید؟

    • سلام محمد حسین عزیز. درباره هزینه باید بیشتر صحبت کنیم که می تونید با 09128419852 تماس بگیرید. ما خودمون تا حالا ذوب نقره یا طلا انجام ندادیم ما فقط تولید کننده ی انواع کوره ها هستیم. ولی اگر خواستید می تونیم شما را به افرادی که بتونن کمکتون کنن معرفی می کنیم.

      • سلام من علی عبدالحسین هستم و یک شرکت دانش
        بنیان دارم که دی متیل گلی اکسیم یا همانDMG تولید
        میکنم با خلوص ۹۷ درصد با دیتا و تست آنالیزNMR
        اگر خودتان و دوستان همکارتان برای گرفتن پالادیوم
        احتیاج داشتین در خدمتم
        09302383810

  • سلام خداوکیلی مقاله ی عالی بود. من خیلی خوشم اومد. ولی دو.سدارم درباره استخراج طلا بیشتر بدونم. اگر منبع می شناسید که بتونه
    کمکم کنه ممنون می شم معرفی کنید.

    • سلام خانم الماسی عزیز. خوشحالیم که مقاله مورد توجهتون بود. ما چون تولید کننده کوره قال نقره هستیم اطلاعاتی بیتر از اونکه توی این مقاله اومده نداریم.

    • سلام جناب جباری
      دمای ذوب نقره اگر به صورت خالص باشد 961 درجه سانتی گراد است، اما اگر فلزات دیگری هم با نقره مخلوط شده باشند، دمای ذوب دیگر 961 درجه نخواهد بود.

  • سلام ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
    من تاز کارهستم وبا سرپیک و هواگاز برای استخراج نقر انجام میدم
    لطف دراین باره اگر نکته ای هست راهنمای بفرماید این حقیر
    راسپاس گذارشما ومغاله وخدماته جنابتان

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.